ISLA IPGT 26313
Audio Lab
-
ApresentaçãoPresentation"Audio Laboratory" it is a course present in various communication and audiovisual production programs. The objective of this course is to provide students with the opportunity to learn and practice recording, editing, and mixing techniques, as well as to develop skills for producing high-quality sound content.
-
ProgramaProgramme1. Sound technologies, formats, and functions 2. Introduction to the physical dimension of sound: - Sound propagation; - Architectural acoustics; - Instrument acoustics. 3. Introduction to the perceptual dimension of sound: - Human hearing aid; - Human voice. 4. Introduction to the cultural dimension of sound: - Brief history of Western music styles and periods; - Terminology and conventions. 5. Sound in different media: audiovisual, multimedia. 6. The 3 phases of work: - Pre-production; - Recording / Collection; - Post-production. 7. Treatment of audible signals: - Evolution of recording records; - Types of microphone and positioning; - Types of recorder and their operation. 8. Sound in audiovisual and multimedia: - History of sound in cinema; - Bruitage / Foley vs. Sound bookstores; - Sound design. 9. Audio treatment programs: Adobe Audition and Audacity.
-
ObjectivosObjectivesAt the end of the course unit, the student should be able to: 1. Understand the differences between digital and analog sound; 2. Recognize and employ the basic sound design principles for audiovisual, multimedia, and radio; 3. Distinguish, use and create different sound formats; 4. Understand the phenomenon of physical and psychological perception of sound and produce in response to it; 5. Recognize and employ the different rules and techniques of the sound recording; 6. Apply knowledge related to sound editing and use computer tools for this purpose; 7. Understand and classify the historical evolution of Western music into basic types; 8. Analyze themes, compositional structures, models, and techniques present in sound elements with different formats and functions.
-
BibliografiaBibliographyAment, V. T. (2014). The Foley Grail: The Art of Performing Sound for Film, Games, and Animation. Nova Iorque & Londres: Focal Press Fonseca, N. (2012). Introdução à Engenharia do Som. Lisboa: FCA. McLeish, R. (2001). Produção de Rádio: um guia abrangente de produção radiofónica. São Paulo: Summus Editorial. Rose, J. (2008). Audio Postproduction for Film and Video. Burlington, MA & Oxford: Focal Press. Viers, R. (2008). The Sound Effects Bible: how to create and record Hollywood style sound effects. Studio City, CA: Michael Wiese Productions.
-
MetodologiaMethodologyIn the UC "Laboratory Audio" innovative teaching methodologies are used, e.g., such as eminently practical and field classes, interdisciplinary projects, roleplays, use of digital technologies and devices, among others. It is important to highlight that the use of these methodologies is intended to contribute to the development of students' skills in the area, in addition to making the teaching-learning process more dynamic and interesting.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS6
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Tendo em conta que esta unidade curricular é de cariz teórico-prático e prático-laboratorial, a metodologia de ensino é focada na exposição de cada tema com detalhe com recurso a um projetor mostrando exemplos tipo, seguida de exercícios práticos de aplicação, experimentação e teste em contexto laboratorial.
A metodologia de ensino privilegia o papel do estudante no ensino/aprendizagem. As aulas Laboratoriais são dedicadas à apresentação e estabelecimento dos requisitos mínimos para se iniciarem os trabalhos de projeto que decorrerão ao longo de todo o semestre.
É estimulada a partilha de experiências e conhecimento por todos os grupos de trabalho. Pretende-se assim, por um lado, contribuir para a aprendizagem coletiva permitindo o cruzamento de conhecimento e esclarecimento conjunto de dúvidas e, por outro, estimular as boas práticas de utilização e partilha de conhecimento.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Trabalho Prático Individual [Análise critica de obra sonora com apresentação em sala]
27-10-2025
40%
Apresentação/discussão dos trabalhos de Grupo [Produção de obra sonora de autoria com apresentação em sala]
24-11-2025
50%
Participação e Assiduidade
10%
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...


