ISLA IPGT 24101
Design Fundamentals
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ApresentaçãoPresentationThe Fundamentals of Design course unit aims to provide students with knowledge of design practices, languages and methods in the context of the development of multimedia communication solutions. For the development of products/applications, it is essential that the student develop skills in terms of Design methodology, understanding all stages of the process; the organization of the different graphic elements and the visual composition, allowing to create human-centered communication objects; and that adopts methodologies that encourage creativity and innovation in the creation and presentation of visual proposals for different communication media.
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ProgramaProgramme1. Communication design: - Practices, languages and methods; - Design methodology. 2. History of Communication Design: - Approach to the historical context of communication design 3. Visual composition: - Notions and organizational principles of visual composition - Compositive relationship - Concept / Image / Text - Image analysis - Grid systems and graphic composition 4. Typography: - Historical evolution of typography; - Analysis and study of typographic fonts; - Practical applications - case studies. 5. Visual identity systems: - Visual identity (branding) historical context; - Elements of a visual identity program; - Corporate identity - Case studies. 6. Communication design and digital media: - Communication design; - Interface Design; - Design and Visual Mapping; - Methods, guidelines and systematization of basic principles. 7. Graphic composition tools
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ObjectivosObjectivesThis curricular unit aims to sensitize students to understand design practices, languages and methods. Relate design and digital media and develop and explore different formal solutions Skills: -Know the fundamentals of design and its history; -Acquire knowledge of the basic principles of visual communication; ¿-To know how to think, decode information and transform visual codes; -Develop experimental, research and self-critical attitudes; -Being able to implement an artistic project, mastering its different methodological phases. - Master the computer graphics composition tools
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BibliografiaBibliographyAmbrose, G., & Harris, P. (2012). Fundamentos de design criativo. Bookman. Armstrong, H. (2019). Teoria do design gráfico. Ubu Editora. Dabner, D. (2019). Curso de design gráfico: Princípios e práticas (2.ª ed.). Editora Gustavo Gili. De Fusco, R. (2019). História do design. Perspectiva. Lynch, P. J., & Horton, S. (2009). Web style guide: Basic design principles for creating web sites (3.ª ed.). Yale University Press. Nielsen, J., & Norman, D. (2013). 10 heuristics for user interface design. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ Meggs, P. & Purvis, A. (2016, 6.ª ed.). Meggs’ History of Graphic Design Munari, B. (2013). Design e comunicação visual. Edições 70.
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MetodologiaMethodologyProject and Problem Based Learning
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LínguaLanguagePortuguês
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TipoTypeSemestral
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ECTS6
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NaturezaNatureMandatory
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EstágioInternshipNão
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AvaliaçãoEvaluation
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Trabalho 1
25
Trabalho 2
30
Trabalho 3
45
-Não são aceites trabalhos no momento de avaliação que não foram acompanhados pela docente (Caso o aluno não posso ir às aulas presenciais, terá de agendar sessão online em horário a combinar, para acompanhamento dos trabalhos)
-Todos os trabalhos são obrigatórios
-Os trabalhos têm nota mínima de 7,5 valores (0 - 20val).
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...


