ISLA IPGT 25587
Media Studies
Digital Communication
-
ApresentaçãoPresentationInformation and Journalism (INJ); APM (Audio Visual and Media Production) The Curricular Unit "Media Study" is a fundamental subject in several undergraduate and postgraduate courses in the ¿¿Communication and Media Sciences area. This UC's main objective is to analyse and understand the different media, their characteristics, historical evolution and impact on contemporary societies.
-
ProgramaProgramme1. From oral tradition societies to written societies 2. Communication as the production of meanings 2.1 The perspectives of semiotics and social semiotics 2.2 Critical Vocabulary: myth and simulacrum (Critical Theory and Cultural Studies) 3. The study of the media 3.1 Discourse, ideology and power 3.2 The new media 4. Communication and market 4.1 Advertising 4.2 Strategic communication: reputation, image and public opinion 5 The mass media and “mass culture” 5.1 Electronic media in post-industrial society 5.2 The Internet and the “global village” 5.3 From mass communication to network communication 6. Social media effects
-
ObjectivosObjectivesThis uc aims to outline the historical evolution of media, relating to the socio-cultural context. Give particular emphasis to current huddled on the technologies and on visual communication, analyze the specific characteristics of the media, its uses and effects.
-
BibliografiaBibliographyBriggs, A. and P. Burke (2005). A Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. Polity Press. Bolter, J. D. & Grusin, R. (2000). Remediation: understanding new media. MIT Press. Debray, R. (1994). Vida e Morte da Imagem: Uma história do olhar no Ocidente. Vozes Editora. Ferreira, Gil (2009). Comunicação, Media e Identidade: Intersubjectividade e dinâmicas de reconhecimento nas sociedades modernas. Edições Colibri. Morin, E. (1997). O cinema ou o homem imaginário. Relógio d’Àgua. Mark B. N. Hansen, William John Thomas Mitchell (2010). Critical Terms for Media Studies. University of Chicago Press. McDougall, Julian (2019). Fake News Vs Media Studies, Travels in a False Binary. Springer International Publishing.
-
MetodologiaMethodologyLectures for exposure (expository and interrogative method) and presentations and discussions by students (active and participatory approach). Conducting research and group presentations by students on a specific project, applying the tools and techniques taught and demonstrated. Project-Based Learning (PBL) Students develop a critical analysis project of a specific means of communication or a case of strategic communication or advertising, investigating its history, social impact and future trends, applying the theories studied and using different media platforms.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS6
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo), i.e., testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos, e respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Análise de um estudo sobre o consumo de media por gerações: fenómeno contemporâneo. Apresentação e submissão no Moodle.
17-12-2025
50%
Teste escrito
7-1-2025
40%
Assiduidade e Participação -- 10% Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...


