Skip to main content

ISLA IPGT 16493

Seminar on Research Methods

Management of Safety and Health at Work
  • ApresentaçãoPresentation
    In general, it is intended that the end the students are capable of understanding them: - The fundamentals and conceptual framework of the research methodology; - The assumptions of scientific methodology - The principles and process of investigation into health and safety at work - The importance of statistics, reliability and data analysis in research and occupational safety and health activities.
  • ProgramaProgramme
    1. Scientific Research Methodologies 1.1. General methodological questions 1.2. Research strategies and methodological strategies 1.3. Research Methods and Techniques 1.4. Ethics in scientific research   2. Scientific Research Design 2.1. Stages of the scientific research process 2.2. Sampling process 2.3. Presentation of scientific papers 2.4. Bibliographic References   3. Statistics, Reliability and Data Analysis 3.1. Statistics, Reliability and Hypothesis Test 3.2. Quantitative data analysis: Descriptive, bivariate and multivariate statistics 3.3. Qualitative Data Analysis: The Example of Content Analysis
  • ObjectivosObjectives
    Specifically, it is intended that at the end students are able to: - Specify the foundations of scientific research on health and safety at work - Identify the principles of scientific methodology; - Characterize the assumptions of the scientific process; - The initial stages of the research process; - Carry out structured procedures for literature review - Apply statistical and reliability analysis procedures - Conduct data analysis using descriptive, bivariate and multivariate statistics - Carry out treatment of quantitative and qualitative data using research support software¿s - Determine the research process presentation principles.
  • BibliografiaBibliography
    Bardin, L.(2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. Hill, M. M. & Hill, A. (2002). Investigação por Questionário. 2ª Edição, Lisboa: Edições Sílabo. Murteira, B., Ribeiro, C. S., Silva, J. A., Pimenta, C. (2002). Introdução à Estatística. McGraw-Hill. Pereira, A. (2006). PSS - Guia Prático de Utilização. Análise de Dados para Ciências Sociais e Psicologia. Lisboa: Edições Sílabo. Pestana, M. H. & Gageiro, J. N. (2005). Análise de Dados para Ciências Sociais: A Complementaridade do SPSS, 4ª Edição, Lisboa: Edições Sílabo. Ragin, C. (1994). Constructing Social Research. The Unity and Diversity of Method. Thousand Oaks: Pine Forge Press. Reis, E. (2008). Estatística Descritiva (7º ed.). Editora Silabo.  
  • MetodologiaMethodology
    The expository method is used to transmit knowledge bases but, mainly, to interrogative and active method for a critical analysis of shared content and a effective application of scientific principles in the methodological approaches of research projects.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    7
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.

    Exemplo:

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Teste

    Durante aulas

    85%

    Participação

    Durante aulas

    15%

     

     

     

    Transitam automaticamente para avaliação final por exame os estudantes que obtenham na avaliação distribuída:

    ¿ Uma nota inferior a 10 valores no trabalho;

    ¿ Uma média inferior a 9,5 valores na soma ponderada das notas dos elementos de avaliação.